onsdag 26 december 2012

mitt perfekta liv

nu ni, ska ni få höra om mitt "perfekta" liv :) eftersom folk här uppe i denna lilla by i Sveriges mitt är duktiga på att snöa in sig på saker så måste jag bara förklara lite, för jag känner att det finns alltför många frågetecken.

jag kan inte låta bli att undra vad ni grundar alla påståenden på? "de där perfekta människorna med den där perfekta gården med det perfekta stallet innehållande porslinshäst(ar)". det är utsidan ni ser, och jag håller med om att den är jävligt fin! jag är så stolt över min familj, våran gård, stall och allt annat. jag har alltid haft fullt stöd i mina val i mitt liv, dåliga som bra. jag har också alltid haft fullt stöd i mitt intresse; hästar, tävling och träning. men jag är inte mer bortskämd än någon annan. om det är grejer ni ser, så har jag alltid ärvt eller köpt begagnade kavajer, stövlarna jag har köpte mamma när jag var 12 år och har dem kvar fortfarande. curry har sadel nr 2 på sina snart 13 år han varit hos oss.. blablabla. jag vill bara säga att prylar har aldrig varit något vi lagt intresse och pengar på. jag minns en gång som jag frågade mamma lite försiktigt om någonting jag såg nån annan hade, men fick då till svar; man rider inte med kläderna Johanna! och det är såå sant.
vi är inte märkvärdiga av oss, det är bara en del andra som verkar tycka det. men vet ni varför? ni känner oss inte :) för då hade ni aldrig hållit på sådär. vi är störtsköna, lite högljudda kanske, bjuder på oss. kanske lite för självständiga, om det är det som stör. min släkt, min familj är det bästa jag har. tråkigt för er som inte vill lära känna oss och bara går på egna
något som är sjukt är att det fortfarande hänger i att vi är "herrgårdsfolk". mammas farmor hade en herrgård, som revs när mamma var barn. vi förknippas med att ha pengar, och det följer fortfarande med som sagt. mamma jobbar deltid på natten inom hemtjänsten och pappa jobbar som personalansvarig på Samhall och är deltidsbrandman. de tjänar alltså inte mer än någon vanlig svensson! de har bara prioriterat annat, mina och Joels intressen, lagt pengar på renovering av huset istället flera resor utomlands om året, bilar i mängder osv. prylar alltså! man gör olika, man är olika och inget är fel. man gör som man vill. tänker jag efter lite till förstår jag verkligen att ni är avundsjuka, för det är precis vad det handlar om och inget annat. kom gärna in och säg hej! kolla mitt perfekta stall där jag hänger min sadel på ett speciellt vis (kan man ens hänga sadeln på mer än ett vis?!), där gången sopas och där grejerna hänger på plats. jag vet inte hur ni vill ha det i ett stall, men det är hästarnas hem och det ska vara rent bl.a. pga säkerhetsskäl och trivsel, för både djur och människor. klarar man inte det eller orkar det ska man inte ha djur, då kan man göra nåt annat. köpa en skoter eller nåt :) hur som, tror ni fattar poängen. men sprid gärna ut att vi är pedantiska osv, det är ju knappast negativt i alla fall :P det här är bara tragiskt. såna här människor har för lite för sig, skaffa ett fritidsintresse! kanske odla pelargoner eller sticka strumpor? ;D

jag ville bara få ur mig det här. läs och låt det gå ur igen, ni som inte behöver ta åt er. men jag hoppas att någon läser som bör ta åt sig. och kom inte och låtsas vara trevlig på Ica eller vart vi möts. om det är snacka skit ni vill pyssla med, gör då det och lägg inte energi på att vara trevlig mitt i allt. det blir bara så pinsamt för er :)


fördela energin, och lägg den på något positivt. det behöver vi alla tänka på!

god fortsättning :)

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet Johanna..Här i Orsa så kan de verkligen prata om allt och alla,trotts att de ej känner dem..De kan ta sig röven..

    SvaraRadera
  2. Tack Carro! Verkligen... det är så himla tråkigt! Och de kan aldrig släppa saker heller, de lever lixom kvar i saker som hänt för massa år sen. Sånt som andra släppt för lääängesen :P Knasigt.

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående talare att de kan ta sig i röven.. :-P

    SvaraRadera