fredag 7 september 2012

god helg!

och DÄR var första arbetsveckan avklarad i Oslo! känns bra och jag är förvånad över vad snabbt jag redan lärt mig saker. mycket vad gäller språket, rutiner, namn, mina ansvarsområden och framför allt om mig själv! jag är väldigt glad att jag hittills lyckats komma ihåg all info som jag fått som jag i min tur har som ansvar att ta tag i/och föra vidare. var lite rädd att det skulle köra ihop sig i huvudet i samband med allt annat jag behöver lära mig, men ikke! överraskade mig själv där :) anledningen är väl den att jag verkligen tar mitt jobb på störta allvar, är fokuserad, vill prestera väl och kunna vara en trygghet för både barn, föräldrar och personal.
det är väldigt ovant att de i personalen frågar mig om saker, vad som ska göras, vad de ska göra osv! eftersom Silje bara jobbar 50% blir det automatiskt att de vänder sig till mig när hon är borta. jag är ju hennes "underordnad". det är chefen Annika, Silje (pedagogisk leder), Aina (pedagogisk leder på Nong) och jag (förkollärare) som är leder teamet på barnehagen. känns stort! :O min roll tillsammans med Silje är att ta beslut, genomföra besluten och ha ansvar för våran avdelning och verksamhet, bara det att hon har det övergripande ansvaret. hemma i Sverige har jag aldrig haft den här rollen jag har nu, det är både läskigt och roligt. framför allt utvecklande :) det känns riktigt konstigt att t.ex. be andra köpa det och det till mig eller be dem göra andra saker. typiskt svenskt skulle jag tro :P undra hur detta system skulle fungera i Sverige, där allt ska va så lika som möjligt och ingen får sticka ut? tror i alla fall det skulle va bra på många vis, det blir mer tydligt och det kan vara skönt att ha en eller två i personalgruppen som man vet man kan vända sig till. ledare är bra för både barn och vuxna, det skapar framför allt mindre oro.


ikväll/i natt drar jag och Lina till Orsa! blev bestämt idag, skönt med tanke på all ovisshet kring skjuts jag blivit lovad som inte blev av. men nu blir det som sagt Orsa ändå :) dop och massa annat mys står på schemat för denna helg!

önskar en god helg :) kos dere!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar