onsdag 12 september 2012

haft en mycket bra dag idag! strax efter kl 8 åkte bussen från Oslo. det tog drygt 1 ½ timme att ta sig till Malungen så jag passade på att ta igen förlorad sömn :P oroade mig även för att orka koncentrera mig hela dagen på att lyssna på föredraget, som givetvis var på norska. men det gick hur bra som helst! förstod allt :) det var ett väldigt intressant och givande föredrag som bl.a. handlade om förväntningar, kommunikation, beteenden. gillade att man kunde dra paralleller både till det privata planet och i jobbet.
vi har det medvetna och det omedvetna, det medvetna är en liten del av hjärnan medan det omedvetna är en större del. mycket vi gör sker genom det undermedvetna (åh vad jag vill kunna ha mer "kontakt" med mitt undermedvetna). han hade många bra exempel, visade filmklipp osv. ett exempel är klockreklam! jag har aldrig tänkt på hur klockor ser ut i reklamer, men antingen är det ställda på 10.10 eller 13.50 för att det ger ett mer "öppet" intryck, typ som ett smile. du blir positivt påverkad utan att du medvetet tänker på det men att det hamnar i det undermedvetna som sedan påverkar det medvetna. låter kanske krångligt med ni kanske förstår :P



när det kommer till förväntningar handlar det om positiva eller negativa sådana. förväntas du göra ett bra jobb, gör du det. men känner du att någon har låga förväntningar på dig gör du oftast ett sämre jobb. han hade ett exempel från den kända historien om Christian the Lion och hans två "hussar" Ace och John. när han vuxit upp tillräckligt för att inte kunna fungera som ett riktigt husdjur var det tvungna att skicka honom till Kenya, där han tillslut blev ett lejon i det vilda. efter några år beslutar de sig för att åka och hälsa på honom i djungeln, men de blev förberedda av massa experter på att han inte skulle komma ihåg dem. om de ens skulle hitta honom i djungeln... ett exempel på att förväntningarna på att Christian skulle känna igen Ace och John var väldigt låga, vilket gjorde dem besvikna eftersom de från första början hade höga förväntningar på sitt besök i Kenya. ett exempel på hur besviken man kan bli när någon inte har samma förväntningar som en själv. tror vi alla känner igen oss i att man någon gång varit väldigt glad, laddad osv inför något som ska ske eller som man ska göra/genomföra, sedan har man en vän eller någon annan nära som typ; nej men är du säker på det? blir det så bra?

 




i morgon är det fortsatt planlegging, och på fredag är barnen tillbaka igen! nu blir det nog säng för mig :) var hemma halv sex så det blev en lång dag. om jag känner mig själv blir klockan närmare 23 innan jag grejat klart här ändå. natt natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar